1295رکورد در مدت زمان 0.046ثانیه
عبارت مورد جستجو :
فرازهای گوهر بار خطبه فدکیه ارزشمند مجموعه ی شگفت انگیزی از انواع تربیت را در خود جا داده است، ابعاد مختلف تربیتی خطبه فدکیه عبارتند از: 1-تربیت اخلاقی، 2-تربیت اعتقادی و دینی، 3-تربیت اجتماعی، 4-تربیت ولایی، سیاسی و بصیرتی. تکنیک های تربیتی در خطبه فدکیه سبک زندگی بی بدیل فاطمی جلوه های عرشی از زندگی توحیدی را به منصه ظهور رسانیده است، سبک زندگی موحدانه ای که، نه فقط در حوزه اخلاق و عبودیت فردی بلکه در جلوه های مختلف زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی ظهور و بروز کرده است، به راستی اگر جویای اسوه ای نمونه در سبک زندگی موحدانه باشیم، یکی از بهترین و با ارزش ترین آنها را می توان در سیره و منش فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و همچنین سخنان گوهر بار ایشان پیدا کرد.
ولتر، فیلسوف، رمان نویس، شاعر، نمایشنامه نویس و مورخ فرانسوی است، او با سبک شگفت انگیز و باشکوه خود در هنرش شناخته می شود. نوشته های او باعث اختلافات بسیاری در فرانسه شد. زندگی نامه ولتر نام واقعی ولتر، فرانکوئیس ماری آروت است. او فردی بود که از قدرتمندان نمی ترسید و طبقه ی حاکم را آشکارا خشمگین می کرد، که موجب شد اغلب در زندان به سر برد. بی عدالتی ای که او با آن مواجه بود تأثیر عمیقی بر زندگی او گذاشت، او سال آخر زندگی خود را به مبارزه برای حقوق ستمدیدگان اختصاص داد.
بحث حاضر بنده شاید حاوی کوششی باشد برای اینکه در باب دین ورزی به مثابه واقعیت اجتماعی تأملی صورت بگیرد. آفاق فکری جدید بشر سبب شده است که تأملات بی سابقه ای در باب دین به میان بیاید. چگونه می شود در دنیای کنونی زیست ولی از آفاق فکری آن طفره رفت. حداقل چیزی که از دینداران و نهادهای دینی انتظار می رود این است که بدانند در این آفاق نوپدید فکری، دین ورزیدن محل چه نوع پرسش هایی قرار می گیرد و چگونه توضیح داده می شود. کسی که در این آفاق به سر می برد، حتی اگر هم بخواهد دین ورزی بکند، صور دین باوری و دینداری او با دنیای پیشین متفاوت خواهد بود. پس فهمیدنی است که در باب دین ورزی از این افق های جدید باید بحث بشود. عرایض بنده سه قسمت خواهد داشت. ابتدا طیفی از آفاق فکری جدید را مرور می کنم. این طیف، دربرگیرنده پدیدار شناسی، برساخت گرایی، پساساخت گرایی و نیز نوشتار شناسی است. در قسمت دوم خواهم کوشید در محدوده وقت عرض بکنم که دین ورزی از این آفاق چگونه قابل توضیح است و سرانجام در قسمت سوم، قدری بیشتر بیان خواهم کرد که چطور با تحول ساخت اجتماعی ذهن و زبان و زندگی مردم، دین ورزی آن ها نیز از حالی به حالی می شود.
بزرگترین گناه ترس است
عالم مثال عالمی است که نخستین بار بوسیله شیخ اشراق‏ به فلسفه اسلامی راه یافت.این عالم واسطه‏ایست بین‏ عالم ماده و عوالم مجرد از ماده و بهمین دلیل نقش یک‏ حلقه اتصال را بازی میکند که از خصوصیات عوالم‏ فوقانی و تحتانی بهره‏مند است و بهمین دلیل عالم‏ عجائب خوانده مشود.این عالم در فلسفه سهروردی‏ کارکردهای متعددی دارد که از جمله آنها میتوان به توجیه‏ قیامت و رستاخیز و تبیین مسئله وحی و توضیح‏ معجزات اولیا اشاره کرد.درباره نحوه تعامل عالم مثال و عالم ماده نیز بایستی گفت براساس کلام سهروردی‏ میتوانیم صور عالم ماده را ظهور صور مثالی بدانیم که در عالم مثال موجودند و در اینجاست که به مفهوم«تمثیل» برمیخوریم که توضیح آن با کمک عالم مثال آسان‏ مینماید.نوع ارتباط خیال متصل و خیال منفصل نیز از زمره مسائلی است که در اینجا مطرح میشود.این ارتباط دو طرفه است بطوری که خیال انسان هم از خیال منفصل‏ تأثیر میپذیرد و هم روی آن اثر میگذارد.
به مبلغان انجیل، ایوانجلیست گویند. قبل از جنگ جهانی دوم و انتشار دوره دوازده جلدی اصول مسیحیت با عنوان بنیاد ها ، آنان به بنیاد گرا معروف بودند. در سال 1951 با ایجاد بنیادی به نام اعضای جهانی ایوانجیلی خود را به عنوان محافظه کاران مسیحی معرفی کردند و تا کنون ارتباط نزدیکی میان دیدگاه های محافظه کاران ایوانجلیست با ایدئولوژی محافظه کاران سیاسی آمریکا مشهود است. آنان با جدیت تمام درباره عملی نمودن خواسته های مسیح و تحقق پیش گویی های انجیل تبلیغ می کنند و اعلام می دارند، ظهور دوباره مسیح بسیار نزدیک است و مسیحیان برای ظهور دوباره مسیح وظیفه دارند انجیل را در سراسر جهان تبلیغ نمایند. ایوانجلیست ها اعلام می دارند که آنان می خواهند آمریکا را از سکولار اومانیسم نجات دهند و می کوشند با کنار گذاشتن افراد سکولار از مسئولیت های حساس در جامعه، مسیحیان طرفدار اعتقادات افراطی دینی را جایگزین کنند. ایوانجلیست ها رادیو و تلویزیون را ابزاری معجزه آسا می دانند که در تحقق اهداف دینی، دستاوردهای شگفت انگیزی داشته است. از این رو با توسعه رادیو و تلویزیون در آمریکا، آن ها برنامه های دینی خود را به طور بسیار گسترده ای از این رسانه ها پخش می کنند. اکنون در آمریکا بیش از 1550 ایستگاه رادیویی و 350 ایستگاه تلویزیونی وجود دارد که برنامه های مسیحی ـ دینی را در شبانه روز پخش می کنند و هر هفته 14 میلیون نفر این برنامه ها را تماشا می کنند. شعار مبلغان انجیل در تلویزیون، شکل دادن افکار نوجوانان می باشد، آن ها در تبلیغ خود اظهار می کنند که می خواهند اخلاق و معنویت را به کشور آمریکا و عزت را به خانواده های از هم پاشیده این کشور باز گردانند . آن ها در تبلیغات خود مردم را از دوران عذاب شدید به دست دجال می ترسانند و اظهار می کنند که فقط «مسیحیان دوباره تولد یافته» نجات خواهند یافت. آن دسته از ایوانجلیست ها، که از طریق تلویزیون برنامه های تبلیغی پخش می کنند قلی ایوانجلیست نام دارند.
الگوی جامعه اطلاعاتی،بر اساس مادیت و مسایل‏ دنیوی پایه‏گذاری شده است اما مدل اجتماع اسلامی بر پایه‏ای مذهبی-سیاسی،اقتصادی-اجتماعی و سیستمی‏ فرهنگی مبتنی بر مسایل حقوقی و قانونی،استوار است. علما یعنی دانشمندان علوم مذهبی اسلامی،به ویژه‏ مجتهدین،با کارشناسان اطلاعاتی و طبقه روشنفکر جوامع مادی که اهداف اصلی آنان صرفا حول و حوش‏ مسایل اقتصادی،سیاسی و قانونی بوده و همچنین با طبقه کشیش مسیحیّت که فقط با مسایل دینی سرگرم‏ هستند،تفاوت بارزی دارند.علما یا دانشمندان اسلام را به عنوان مرجع تقلید می‏شناسند که فتاوی آنان در زمینه‏های سیاسی،قانونی،اقتصادی و فرهنگی صادر می‏گردد.
نوام چامسکی در کتاب مهم خود مثلث سرنوشت درباره ی ویژگی اصلی لابی یهودی آمریکایی می نویسد : طرفداران اسرائیل در آمریکا فقط یهودیان نیستند بلکه عده ی بسیار زیادی غیریهودی وجود دارد که با جدیت از اسرائیل حمایت می کنند. چامسکی ادامه می دهد: "قبل از هر چیز باید روشن شود که پدیده ای که مت تیلمان از آن به عنوان لابی یهود نام می برد تنها به جامعه ی یهودیان آمریکا محدود نمی شود. این پدیده در بردارنده ی بخش بزرگی از چهره های لیبرال، رهبران سندیکاها، بنیاد گرایان دینی، محصولات با تکنولوژی برتر دولتی داخلی (یعنی تولیدات نظامی )و منابع تهدید نظامی و ماجراجویی نظامی خارجی و در کنار آن حامیان دولت اعم از کلیه نیروهای نظامی محافظه کار می باشد
برای پرهیز از اشتراک لفظی، ارائه تعریف سه واژه نظریه، مسیحیت و صهیونیسم، ضرورت دارد؛ علاوه بر این، گشودن فضای بحث، نیازمند مقدمه ای است و افزون بر این ، در بین خوانندگان ایرانی، مسیحیت صهیونیستی، واژه جدیدی است و از این رو، تعریفی از آن، در ذهن ها نیست.
از زمان کانت به این سو، معرفت شناسی در کانون توجه فیلسوفان قرار گرفته ودل مشغولی اصلی آنان به شمار می رود. هنر اساسی کانت در عطف توجه فیلسوفان، به نقش فعال فاهمه بود. تا آن زمان، تصور عمومی ذهن را منفعل محض می دانست که آینه وار جهان واقع را چنانکه هست به آدمی می نمایاند. اگر دستگاه ادراکی انسان فعال است و معرفت، حاصل فعل و انفعال ذهن است، سهم و حظ هر یک از دو جنبه یاد شده چقدر است؟ و به دنبال آن، باید مشخص کرد که محدوده فاهمه کجاست؟ وارزش معرفت چیست؟ این سؤالها و نظایر آن امروزه در دانش مستقلی بررسی می شود، که یکی از شاخه های پایه در فلسفه است. اگر چه فیلسوفان مسلمان دانش مستقلی در معرفت شناسی به وجود نیاورده اند، اما بسیاری از پرسشهای معرفت شناختی را به صورت استطرادی پاسخ داده اند. مقاله حاضر، نگاهی گذرا به کارنامه فیلسوفان مسلمان در مسئله معرفت شناسی است.
  • تعداد رکوردها : 1295