سبک زندگی ایرانی اسلامی

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد سبک زندگی ایرانی اسلامی روش سبک زندگی بر موارد ذیل تمرکز و توجه بیشتری دارد: ظواهر بیشتر از فلسفه و عمق، رفتارهای روزمره، همیشگی و عادی، رفتارهای جاافتاده و متداول در یک جامعه یا گروه، تحلیل و برقراری ارتباط میان سبک زندگی با فرهنگ و شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی فرد یا گروه، توجه به انتقال و القائ سبک های مختلف زندگی توسط جامعه به افراد، هویت یابی و شخصیت یابی و تمایز سازی افراد و گروه ها از طریق عمل به سبک های خاص زندگی، توجه به قشر و طبقه و جایگاه اجتماعی و اقتصادی افراد و گروه ها و نحوه و سبک زندگی آنها، انواع و تکثر سبک های زندگی، نحوه تولید و گسترش سبک های زندگی. سبک به معنایی شیوه و روش می باشد. در اصطلاح علوم اجتماعی به نوع رفتارها، روابط و مدل های زندگی کردن فردی و اجتماعی به صورت روزمره، سبک زندگی می گویند

31 فروردین 1395

مگر اسلام آزادي عقيدتي را قبول ندارد، پس چرا مجازات سختي را بر مرتد تحميل مي كند؟

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد چکیده مگر اسلام آزادي عقيدتي را قبول ندارد، پس چرا مجازات سختي را بر مرتد تحميل مي كند؟ آيا اسلام دين حق و منطبق بر عقل و برهان نيست، پس چرا با تحميل مجازات درصدد ابقاء اجباري مسلمانان بر دين خود كه سابقاً و چه بسا از روي ناآگاهي انتخاب كرده اند، برمي آيد؟ اصولاً ارتداد به چه معني است؟ اسباب تحقق آن كدام است؟ ماهيت حقوقي آن چيست؟ در قلمرو حقوق و آزادى هاى مذهبى، مسأله ارتداد، از مهم ترين و حساس ترين موضوعات شمرده مى شود. ارتداد چيست؟ «ارتداد»كه از واژه «رد» گرفته شده، در لغت به معناى بازگشت است. در فرهنگ دينى، بازگشت به كفر ارتداد و ردّه ناميده مى شود،(1) البته مسأله ارتداد و احكام جزايى مترتب بر آن به اسلام اختصاص ندارد. در برخى ديگر از اديان و مذاهب بزرگ نيز هر گاه كسى از دين برگزيده و منتخب روى گرداند ،كافر به شمار مى آيد و بدان سبب كه از دين سابق برگشته، مرتد خوانده و مجازات مى شود.(2) در فرهنگ اسلامى از آن جهت كه دين حقيقى نزد خدا اسلام است،(3) هر كس خداى متعال يا وحدانيت وى، حيات پس از مرگ(معاد)، شريعت اسلامى يا نبوت حضرت محمد(ص) را باور نداشته باشد، كافر قلمداد مى شود.(4) البته جوهره همه اديان الهى واحد است؛ گرچه به مقتضاى تفاوت شرايط اجتماعى، شرايع نيز تفاوت مى يابند؛ در هر عصرى، تنها يك شريعت بر حق است و ساير شرايع، به دليل تفاوت شرايط قبلى يا وقوع تحريف، نسخ مى شود.(5) احترام اسلام براى شريعت هاى پيش، مانند يهوديت و مسيحيت، صرفاً به دليل تحمل و بردبارى و تسامح عملى و تأييد همزيستى مسالمت آميز است نه پذيرش حقانيت و اصالت كنونى آن ها.

31 فروردین 1395

چرا خداوند متعال قرآن كريم را به زبان عربي بر پيامبر اكرم(ص) نازل كرده است؟ ضروت انجام چنين كاري چیست؟

کاربران محترم می توانند نظرات خود را در پایان هر مقاله ، با نام حقیقی یا مستعار مطرح نمایند . بدیهی است که نظرات و پیامهایی که نافی قانون و ادب نباشد و حاوی تهمت و توهین و هتک حرمت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیستند پس از بررسی منتشر خواهند شد. چرا خداوند متعال قرآن كريم را به زبان عربي بر پيامبر اكرم(ص) نازل كرده است؟ ضروت انجام چنين كاري چیست؟ زبان عربي بنا به آنچه در روايات آمده است برترين و بهترين زبانها است، و همين كه زبان وحي خداوند است و تنها كتاب معجز الهي كه الفاظ آن داراي اعجاز است، به اين زبان نازل شده در برتر بودن آن كافي است، حتي بنا به آنچه در روايتي آمده است وحي از جانب خداوند براي تمامي انبياء به زبان عربي نازل مي شود و براي پيامبران به زبان قومشان ترجمه مي شود.

16 فروردین 1395

جنّ در روايات اسلامي

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد جنّ در روايات اسلامي در این مقاله به بررسی مفهوم جن در روایات اسلامی پرداخته شده است

24 اسفند 1394

جنّ در روايات اسلامي

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد جنّ در روايات اسلامي در این مقاله به بررسی مفهوم جن در روایات اسلامی پرداخته شده است

24 اسفند 1394

رسالت متالهین چیست؟

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد چکیده رسالت متالهین چیست؟ کاری که متاله باید انجام بدهد این است که روی این سؤالات و مسئله‎هایی که به نظر می‎رسد قابل حل نیستند کارکنند و لازم است درباره ی علوم جدید بیشتر آگاهی داشته باشند.این تقاضاهای وسیع حوزۀ الهیات با این کارها و مطالعاتی که در الهیات شده است، اصلاً قابل قیاس نیست. فاطمه امیراحمدی: نشست علمی «چالش‎های علم جدید برای ادیان» با حضور محمد لگنهاوزن، حسین میانداری و اسماعیل علیخانی در مؤسسه ی پژوهشی حکمت و فلسفه ی ایران برگزار شد که مشروح سخنان محمد لگنهاوزن با موضوع «عملکرد خداوند در عالم هستی با توجه به قوانین فیزیکی» در ادامه می‎آید. لگنهاوزن از شخصیت‎های بین‎المللی و ملی ما هستند که در سال 1389 جز چهره‎های ماندگار فلسفه‎ی جمهوری اسلامی ایران، شناخته و معرفی شدند. پیش از پرداختن به این سخنرانی، بیان این نکته لازم است که چون دکتر لگنهاوزن به زبان فارسی تسلط کامل ندارند، جملات را ساده بیان می‎کنند و واژه‎هایی که استفاده می‎کنند بعضاً شاید گویای منظور ایشان برای مخاطب نباشد. در این نوشتار سعی شده است تا آنجایی که به اصل مطلب لطمه‎ای وارد نشود جملات بازسازی شود؛ ولی در اکثر نوشتار ناگزیر از حرکت در مسیر گفتمانی این اندیشمند بودیم.

24 اسفند 1394

سه ديدگاه درباره ي علم در جهان اسلام

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد سه ديدگاه درباره ي علم در جهان اسلام نويسنده: ابراهيم کالين مترجم: جواد قاسمي امر مقدس در برابر غيرمقدس: مابعدالطبيعه ي علم یکی از ديدگاه های اصلي درباره ي علم، كه در اينجا مختصري از آن را مي توان بيان كرد، با تأكيدش بر مابعدالطبيعه و انتقاد فلسفي از علم جديد، از دو ديدگاه ديگر متمايز مي شود. نگاه مابعدالطبيعي به علم، كه عمدتاً متفكراني چون رنه گنون، سيد حسين نصر، نقيب العطّاس، عثمان بكّار، مهدي گلشني و آلپ ارسلان آچيكگنج آن را بيان داشته اند، هر فعاليت علمي را كه در چهارچوب مابعدالطبيعه عمل كند و اصول آن از آموزه هاي نامتغير وحي الهي سرچشمه گرفته باشد، مورد توجه قرار مي دهد. مابعدالطبيعه علم برخلاف فلسفه و جامعه شناسي علم، مفهوم مقدسي از طبيعت و جهان شناسي به علوم مي دهد كه در چهارچوب آن عمل مي كنند.(1) در اينجا نگرش مقدس به طبيعت كه اديان و سنت هاي كهن آن را تعليم مي دادند، در شكل گيري و عملكرد علوم فيزيكي و همه علوم سنتي اهميتي اساسي مي يابد. علوم صرف نظر از محيط تاريخي و جغرافيايي كه در آن رشد مي كردند، مبتني بر اصولي بودند كه آنها را قادر مي ساخت رشته ها و روش هاي علمي بسيار پيشرفته اي به وجود آورند و در عين حال تقدس طبيعت و جهان را نيز حفظ كنند. به گفته دكتر نصر و ديگران، علوم طبيعي سنتي نه فقط روش و ارزش اخلاقي، بلكه دليل وجودي و مابعدالطبيعي خود را نيز از اصول وحي الهي دريافت مي كردند، زيرا در انديشه اي از علم ريشه داشتند كه بنابر آن، علم به جهان هستي كه انسان كسب كرده و معرفت مقدسي كه خداوند وحي كرده است، واحدي يگانه تلقي مي شدند. در نتيجه، بحران معرفت شناختي علوم طبيعي و انساني- كه ما سعي مي كنيم امروز بر آن فائق آييم- براي دانشمند سنتي كه ناگزير نبود باورهاي مذهبي اش را فدا كند تا آزمايشي علمي انجام دهد و برعكس، پيش نمي آمد.

10 اسفند 1394

جزئيت و بلند خواندن بسمله (2)

جزئيت و بلند خواندن بسمله(1) نويسنده: آيت الله جعفر سبحاني چكيده نويسنده در آغاز به ذكر اختلاف مذاهب چهارگانه اهل سنت در مورد قرائت بسمله در نماز پرداخته است. آنگاه به اثبات ديدگاه فقه اماميه در مورد جزء بودن بسمله در سوره حمد و در آغاز همه سوره ها- غير از سوره توبه- و قرائت جهري آن در نماز كه موافق نظر برخي از فقهاي بزرگ اهل سنت است مي پردازد. مهم ترين دليل او در اثبات اين سه ادعا، روايات فراواني است كه از اهل سنت، نقل مي كند. او درپايان هر بخش ازروايات اهل سنت گزيده اي از روايات امامان شيعه(ع) را براي تكميل بحث خود ذكر مي نمايد. در نهايت بعد از ذكر رواياتي از اهل سنت كه مورد استناد كساني است كه قرائت بسمله يا جهر به آن را در نماز جايز نمي دانند به نقد و بررسي آنها مي پردازد.

27 بهمن 1394

جزئيت و بلند خواندن بسمله(1)

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد

27 بهمن 1394

جایگاه سنت، اجماع و عقل در معاملات

جایگاه سنت، اجماع و عقل در معاملات تقریری از درس آیت الله مددی چکیده: روش شناسی از علوم ضروری و کاربردی در شاخه های مختلف علمی است و هر علمی به حسب گزاره ها، اهداف و سنخ قضایای آن روش های خاصی را می طلبد. فقه و اصول و در نهایت اجتهاد از این قاعده مستثنی نیست. با این حال مورد غفلت قرار گرفته و کمتر بدان پرداخته شده است. مجله ی (کاوشی نو در فقه) بر آن است تا با ارائه ی دیدگاه های علمی بزرگان و صاحب نظرانی که دارای سبک علمی هستند، قدم هایی را در این راستا بردارد. آنچه در پیش رو دارید، تقریر درس مکاسب آیت الله مددی است که بیانگر روش اجتهادی وی و جایگاه قرآن در فقاهت از دیدگاه ایشان است که به قلم فاضل محترم آقای سلمان دهشور نگاشته شده است.

27 بهمن 1394

جایگاه سنت، اجماع و عقل در معاملات

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد جایگاه سنت، اجماع و عقل در معاملات تقریری از درس آیت الله مددی چکیده: روش شناسی از علوم ضروری و کاربردی در شاخه های مختلف علمی است و هر علمی به حسب گزاره ها، اهداف و سنخ قضایای آن روش های خاصی را می طلبد. فقه و اصول و در نهایت اجتهاد از این قاعده مستثنی نیست. با این حال مورد غفلت قرار گرفته و کمتر بدان پرداخته شده است. مجله ی (کاوشی نو در فقه) بر آن است تا با ارائه ی دیدگاه های علمی بزرگان و صاحب نظرانی که دارای سبک علمی هستند، قدم هایی را در این راستا بردارد. آنچه در پیش رو دارید، تقریر درس مکاسب آیت الله مددی است که بیانگر روش اجتهادی وی و جایگاه قرآن در فقاهت از دیدگاه ایشان است که به قلم فاضل محترم آقای سلمان دهشور نگاشته شده است

27 بهمن 1394

تعارضات علم امام با آیات قرآن

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد تعارضات علم امام با آیات قرآن در این مقاله نویسندگان به پاسخ این سوال می پردازند که علم امام معصوم با آیات قرآن در تعارض است یا خیر ؟ آیاتی چون آیه شریفه «وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لاَ یَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ... وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی كِتَابٍ مُّبِینٍ» کلیدهای غیب نزد خداست و کسی جز او از آن ها آگاه نیست... و هیچ خشک و تری نیست مگر این که در کتاب مبین است. و آیه شریفه «قُل لَّا یَعْلَمُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَیْبَ إِلَّا اللَّهُ» ؛ بگو آنان که در آسمان و زمینند جز خدا کسی غیب را نمی داند. با صراحت علم غیب و کلیدهای آن را مختص به خداوند می داند و از غیر او نفی می سازند. در تفسیر این آیات، تقریباً اختلافی میان مفسران نیست و همگی مفاتح (کلیدهای) علم غیب و خزائن آن را در انحصار خداوند می دانند. اما برای بررسی بیشتر و این که این آیات چه نوع غیبی را در انحصار خداوند می دانند، دیدگاه برخی مفسران ارائه می شود.

27 بهمن 1394

ادله متکلمان درباره ی ضرورت وجود امام عالِم در روی زمین

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد ادله متکلمان درباره ی ضرورت وجود امام عالِم در روی زمین متکلمان در باب ضرورت وجود امام عالم در روی زمین از روایاتی بهره می گیرند، از جمله این که امام صادق (علیه السلام) می فرماید: اگر امام از زمین بیرون رود، زمین ساکنان خود را دچار لرزه و اضطراب می کند، هم چنان که امواج دریا با مسافران دریا چنین می کند، و زمین از یک حجت عالِم خالی نخواهد شد، زیرا او مصلح زمین و اهل آن است، و از زیاده ها و نقصان ها آگاه است و می تواند جلوی افراط ها و تفریط ها را بگیرد و نقص ها را به کمال برساند و اگر چنین نمی بود، امور بر مؤمنین مورد اشتباه واقع می شد و حق از باطل شناخته نمی شد؛ از این رو، اگر در زمین جز دو نفر باقی نمانند، یکی از آن ها حجت خداوند بود.

27 بهمن 1394

ابعاد و محدوده ی علم امام (ع)

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد ابعاد و محدوده ی علم امام (ع) نویسندگان: دکتر محمدزمان رستمی طاهره آل بویه احادیث بسیاری دلالت دارند که امام از اعمال انسان ها آگاه بوده است و گاهی به برخی مردم متذکر می شد که از فلان عمل که مثلاً دیروز انجام داده است توبه نماید، از جمله آنکه فردی یک کنیز نامحرم را با دست لمس کرد و امام او را به توبه فرا خواند. و مورد دیگر در زمانی است که مردم خراسان در مورد ولایت امام صادق به سه گروه موافق، مخالف و متوقف تقسیم شدند. ایشان نماینده ای نزد امام (علیه السلام) فرستادند که جزو متوقفین بود. وی شب قبل از دیدار با امام، خطایی را مرتکب شد و در ملاقات با امام، ورع خود را عامل توقف خود دانست و امام فرمود: پس ورع تو در فلان زمان و مکان کجا بوده است. آن مرد متنبه شد.

27 بهمن 1394

اسلام و علم جديد: مسائل و مرز مشترك (2)

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد اسلام و علم جديد: مسائل و مرز مشترك (2) نويسنده: مظفّر اقبال مترجم: جواد قاسمي علم جديد را به طور كلي مي توان فعاليتي منحصر به فرد دانست. علم جديد و فرزند سودمدارترش، فناوري، گرچه در نهايت محصول غرب است، امروز همه فرهنگ ها و جوامع سراسر جهان مشتاقانه در جستجوي آن اند. علم جديد در حركت پيروزمندانه خود، دست كم به مفهوم عملي، توانايي از بين بردن همه راه هاي ديگر مطالعه طبيعت را داشته است. براي اثبات اين جنبه از علم جديد به چندين سال تحقيق و پژوهش نيازي نيست. تحقيقات علمي امروز، از اسلام آباد تا جده، و از پكن تا نيامي مبتني بر همان مباني و روش هايي است كه در يك دانشگاه غربي يا آزمايشگاه تحقيقاتي صورت مي گيرد. پيداست كه صرف وجود يك طيف سنج NMR در مكه آن را اسلامي نمي سازد، همان طور كه وجود هزاران دانشمند مسلمان در آزمايشگاه هاي اروپايي و امريكاي شمالي تحقيقات علمي آنان را اسلامي نخواهد كرد. اين كليّت شگفت انگيز علم جديد، آن را به پديده اي بي همتا و بي سابقه تبديل كرده است. گستره دسترسي به آن، توانايي نفوذ آن در فرهنگ هاي متفاوتي چون فرهنگ اسلامي، هندو، چيني و همين طور بوميان شمال آمريكا، در تاريخ بشري سابقه نداشته است. شيوه علم جديد در از بين بردن همه راه هاي ديگر مطالعه طبيعت با جاذبه فراوانش، منحصر به اين فعاليت جديد است؛ شيوه اي كه در قرن هفدهم ميلادي در بخش كوچكي از اروپا به وجود آمد و از آن زمان تاكنون در همه زواياي محيط زندگي ما نفوذ كرده است.

30 دی 1394

اسلام و علم جديد: مسائل و مرز مشترك (1)

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد اسلام و علم جديد: مسائل و مرز مشترك (1) نويسنده: مظفّر اقبال مترجم: جواد قاسمي علم جديد را به طور كلي مي توان فعاليتي منحصر به فرد دانست. علم جديد و فرزند سودمدارترش، فناوري، گرچه در نهايت محصول غرب است، امروز همه فرهنگ ها و جوامع سراسر جهان مشتاقانه در جستجوي آن اند. علم جديد در حركت پيروزمندانه خود، دست كم به مفهوم عملي، توانايي از بين بردن همه راه هاي ديگر مطالعه طبيعت را داشته است. براي اثبات اين جنبه از علم جديد به چندين سال تحقيق و پژوهش نيازي نيست. تحقيقات علمي امروز، از اسلام آباد تا جده، و از پكن تا نيامي مبتني بر همان مباني و روش هايي است كه در يك دانشگاه غربي يا آزمايشگاه تحقيقاتي صورت مي گيرد. پيداست كه صرف وجود يك طيف سنج NMR در مكه آن را اسلامي نمي سازد، همان طور كه وجود هزاران دانشمند مسلمان در آزمايشگاه هاي اروپايي و امريكاي شمالي تحقيقات علمي آنان را اسلامي نخواهد كرد. اين كليّت شگفت انگيز علم جديد، آن را به پديده اي بي همتا و بي سابقه تبديل كرده است. گستره دسترسي به آن، توانايي نفوذ آن در فرهنگ هاي متفاوتي چون فرهنگ اسلامي، هندو، چيني و همين طور بوميان شمال آمريكا، در تاريخ بشري سابقه نداشته است. شيوه علم جديد در از بين بردن همه راه هاي ديگر مطالعه طبيعت با جاذبه فراوانش، منحصر به اين فعاليت جديد است؛ شيوه اي كه در قرن هفدهم ميلادي در بخش كوچكي از اروپا به وجود آمد و از آن زمان تاكنون در همه زواياي محيط زندگي ما نفوذ كرده است.

30 دی 1394

مطالعه لوح از منابع علم امام

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد مطالعه لوح از منابع علم امام نویسندگان: دکتر محمدزمان رستمی طاهره آل بویه حق تعالی لوح محفوظ را از قلم اعلی آفرید که از آن قدرت گرفت و به أمر حق تعالی و اذن او، منشأ جمله افعال و آثار و جزئیّات گردید و صورتی روحانی و مجرّد از ترکیب، از هر حقیقتی از حقایق عالم در آن ایجاد شد و این ارواح در تکوین جمیع مراتب خلقت مؤثرند و در تمام عوالم، تدبیر می نمایند، و برخی گفته اند: ام الکتاب مراتبی دارد و مرتبه چهارم آن، ام الکتاب مبین می باشد که همان لوح محفوظ است که نفس کلی و منشأ و معدن نفوس و کتاب های آسمانی است.

30 دی 1394

هدف از آفرینش انسان چیست ؟چرا ما محکوم به زندگی کردن هستیم ؟

قابل توجه کاربران محترم؛ به اطلاع میرساند مبنای فعالیت این وب سایت اطلاع رسانی علمی گسترده و متنوع می باشد بر این اساس از تمامی مقالات محققین ، پژوهشگران و سایتهایی که محتوای قلم و موضوعات پژوهش شان متناسب با فعالیت این پایگاه اطلاع رسانی است با ذکر نام محترمشان مقالات مناسب باز نشر می گردد. بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه یا بخشی از آن نمی باشد و مسئولیت محتوای مقالات به عهده نویسنده محترم می باشد. مطلب زیر از پایگاه اطلاع رسانی پاسخگو باز نشر می گردد. هدف از آفرینش انسان چیست ؟چرا ما محکوم به زندگی کردن هستیم ؟ اگر انسان برای رسیدن به تکامل آفریده شده ، با توجه به اینکه خدا الرحم الراحمین است ، چرا برای رسیدن به این کمالی که این روزها ما جوانها کمتر در بین اطرافیان می بینیم ( یا اصلاً نمی بینیم ) ، زندگی در دنیا را با این همه مصیبت و بد بختی انتخاب کرد ؟ مگر خداوند در قرآن نمی فرماید که " ان النسان لکفور " و یا " ان النسان لکنود و انه علی ذالک لشهید " و . . . اگر خداوند خود می فرمایند که انسان سخت ناسپاس و کفر کیش است و خود این را بهتر می داند و حتی می فرماید "انسان بر نیک و بد کردار خویش آگاه است هر چند اینکه پرده های عذر بر خود بیفکند " ، چه انتظار بس بزرگی که بخواهد در صراط مستقیم حرکت کند ؟ خدا خود می فرمایند که " عده ای قلیل از متأخرین مشتاقانه در ایمان از همه پیشی گرفتند "( سوره واقعه ) خوب این عده قلیل از متأخران و جمع بسیار از امتهای پیشین را یکجا به مقصود نهایی خود که کمال است می رساند و عدهء بسیاری را که خداوند در جای جای قرآن صحبت از اعمال و عقوبت آنها می کند ، از زیستن در این دنیای پوچ و بدبختی های متعاقب آن می رهانید . چرا خدا انسان را خلق کرد ، اگر خود می گوید که انسان سخت ناسپاس و کفر کیش است ؟ تکلیف آنهایی که نمی توانند به کمال برسند چیست ؟ چرا ما محکوم به زیستن هستیم ؟

30 دی 1394

عقلانیت دینی و انقلابی در برابر عقلانیت ابزاری

عقلانیت دینی و انقلابی در برابر عقلانیت ابزاری نویسنده: بشیر خالقی پور واکاوی مفهوم عقلانیت در گفتمان انقلاب اسلامی عقل گرایی از مهم ترین و باارزش ترین آرمان های جوامع از دیرباز تاکنون بوده و حتی دیگر فضایل انسانی و پیشرفت های ممکن را نیز در سایه ی عقلانیت تعریف کرده و با آن مرتبط می دانند. اما به دلیل تعاریف متعددی که از عقلانیت وجود دارد، این آرمان در قالب ها و اشکال مختلفی ظاهر می شود که در پیوند با جهان بینی و هستی شناسی مردم هر سرزمین، مشخص می شود و در واقع هستی شناسی های مختلف است که از عقلانیت مرسوم، مفهوم و امری نسبی ساخته است. هرچند امروزه عقلانیت به عنوان یکی از اساسی ترین مؤلفه های دنیای مدرن غرب تعریف شده و بسیاری از مردم دنیا، عقلانیت موجود در تصمیم گیری های خود و مسئولان کشورشان را بر این نگرش منطبق می کنند، اما شناخت دقیق این مفهوم ما را در فهم تصمیمات عقلانی که منجر به آسیب هایی در عرصه ی انسانیت و ارزش ها می شود، یاری می رساند. در این مجال، بایستی به درک صحیحی از عقلانیت متعارف از منظر غرب پرداخته شود و به مقایسه ی آن با تعریف دین از عقل توجه شود. از این رو در ادامه به توضیح عقلانیت ابزاری به عنوان عقل و خرد مورد بحث در جهان مدرن معاصر پرداخته و تفاوت آن با عقلانیت دینی و مصداق این عقلانیت که در بنیان های انقلاب اسلامی ایران نهادینه شده است، بیان می شود.

30 آذر 1394

جایگاه سنت، اجماع و عقل در معاملات قسمت دوم

جایگاه سنت، اجماع و عقل در معاملات قسمت دوم تقریری از درس آیت الله مددی چکیده: روش شناسی از علوم ضروری و کاربردی در شاخه های مختلف علمی است و هر علمی به حسب گزاره ها، اهداف و سنخ قضایای آن روش های خاصی را می طلبد. فقه و اصول و در نهایت اجتهاد از این قاعده مستثنی نیست. با این حال مورد غفلت قرار گرفته و کمتر بدان پرداخته شده است. مجله ی (کاوشی نو در فقه) بر آن است تا با ارائه ی دیدگاه های علمی بزرگان و صاحب نظرانی که دارای سبک علمی هستند، قدم هایی را در این راستا بردارد. آنچه در پیش رو دارید، تقریر درس مکاسب آیت الله مددی است که بیانگر روش اجتهادی وی و جایگاه قرآن در فقاهت از دیدگاه ایشان است که به قلم فاضل محترم آقای سلمان دهشور نگاشته شده است.

22 آذر 1394

  • تعداد رکوردها : 209

ورود کاربر

حديث

لينک هاي مفيد