Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 48603
تاریخ انتشار : 25 اسفند 1392 12:54
تعداد مشاهدات : 2163

مبانی زهد از دیدگاه امام خمینی

پژوهشهای اخلاقی سال اول شماره دوم زمستان 1389
مبانی زهد از دیدگاه امام خمینی
فاطمه سادات مرتضوی و جعفرشانظری
چکیده شناخت مبانی زهد در تفسیر و تبیین آن تاثیرگذاراستخطا در تفسیر این مبانی موجب بورز افراط یا تفریط شده و آسیبهای فردی و اجتماعی را به دنبال دارد از این رو برای تعریف صحیح و معتدل از زهد باید ابتدا مبانی آن را ارائه کرد در این مقاله بر مبنای دیدگاه امام خمینی در نگاه به دنیا مغایرت معنای زهد با رهبانیت واصالت عمل در دنیا برای رسیدن به سعادت اخروی روشن میگردد.و با معرفی انسان به عنوان موجودی دارای دو حیثیت ملکی و ملکوتی معنایی اعتدالی از زهد ارائه می شود سپس با تبیین چیستی فزرت در انسان زهد حقیقی کمال انقطاع از غیر حق بهد سوی حق دانسته شده است مراتب زهد از مصادیق تشکیکی آن به حساب می آید افزون بر آن با ارئه نگاه جامع به هویت اجتماعی انسان در کنار ماهیت فردی او تحصیل زهد حتی در حوزه عرفان را در گرو محبت خلق و حضور در اجتماع برای تحقق هویت جمعی و تعامل اجتماعی دانسته می شود
کلید وازه ها:
زهد معرفت شناسی انسان شناسی فطرت خودفردی وخود اجتماعی

دانلود کامل متن مقاله


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

پربيننده ترين مطالب

ورود کاربر

حديث

امام علی عليه ‏السلام : اَلصّلاةُ حِصْنُ الرَّحْمنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّيطانِ

نماز، دژ محكم خداوند مهربان و وسيله راندن شيطان است

غررالحكم، حدیث ۲۲۱۳