Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 39691
تاریخ انتشار : 13 آذر 1392 19:49
تعداد بازدید : 1307

هزاره گرايي در فلسفه تاريخ مسيحيت

پژوهشگران دريافته اند كه هزاره گرايي تقريبا در همه فرهنگهاي ديني و اجتماعي جهان يافت مي شود از جانب دیگر دومين عدد كتاب مكاشفه يوحنا، عدد 666، معروف به «عدد وحش » است كه فكر بشر را به مدت تقريبا دو هزار سال مشغول كرده است و....
در همه پيش گويي هاي مربوط به آخر الزمان خبرهاي وحشتناك و نگران كننده اي وجود دارد. وصف اين فتنه ها در هوديت به گونه اي بود كه در گذشته برخي از بزرگان يهود از ترس مقدمات ظهور موعود آخرالزمان، دعا مي كردند خدا ظهور را در عصر آنان قرار ندهد! در مسيحيت گفته مي شود در آخر الزمان هنگامي كه شيطان آزادي مجدد به دست مي آورد، آشوب و ناامني جهان را فرامي گيرد و ستمكاراني ظاهر مي شوند و جنگ هاي خونيني در سراسر جهان درمي گيرد.
احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون.....

نکته ؛ لازم به ذکر است است از آنجا که یکی از رسالتهای این سایت اطلاع رسانی و تنوع محتوایی برای کاربران محترم است لذا از نویسندگان محترم دیگر با ذکر نام و مشخصات مقالاتی درج می گردد بدیهی است انتشار این مقالات به منزله تایید همه محتوای آنها نمی باشد

هزاره گرايي در فلسفه تاريخ مسيحيت

پديد آورنده : حسين توفيقي 
پژوهشگران دريافته اند كه هزاره گرايي تقريبا در همه فرهنگهاي ديني و اجتماعي جهان يافت مي شود. برخي از مسلمانان نيز تصور كرده اند كه قرآن مجيد نيز در آيه اي از هزاره گرايي سخن گفته است:
يدبر الامر من السماء ثم يعرج اليه في يوم كان مقداره الف سنة مما تعدون (1) برخي از مفسران اين آيه را مربوط به روز قيامت مي دانند، در حالي كه روز قيامت از نظر قرآن پنجاه هزار سال است. (2) اينك به نشانه هاي از وجود هزاره گرايي در جوامع اسلامي اشاره مي كنيم:
1- مسلمانان از همان آغاز، پايان جهان و فرارسيدن روز داوري را نزديك مي دانستند. پس از چندي، برخي گفتند كه عمر جهان 6000 سال است و حضرت رسول اكرم، صلي الله عليه و آله ، در ميانه هزاره ششم برانگيخته شده و عمر اسلام 500 سال خواهد بود. پس از سپري شدن آن مدت و پايان نيافتن جهان، گفته شد عمر جهان 7000 سال است و حضرت رسول اكرم، صلي الله عليه و آله ، در آغاز هزاره هفتم مبعوث شده و عمر اسلام 1000 سال خواهد بود. ارقام ديگري نيز در زمانهاي گوناگون مطرح شده است. (3) برخي از عارفان فاصله ميان رحلت حضرت رسول اكرم، صلي الله عليه و آله ، تا 1000 سال پس از آن را «روز محمدي » ناميده اند. (4)
2- بابا طاهر عريان كه در حدود سال 1000 م. (برابر با 391 ق.) به دنيا آمده، مي گويد:
مو آن بحرم كه در ظرف آمد ستم چو نقطه بر سر حرف آمد ستم به هر الفي الف قدي بر آيه الف قدم كه در الف آمد ستم
3- حكيم خاقاني شرواني مي گويد:
گويند كه هر هزار سال از عالم آيد به وجود اهل وفايي محرم آمد زين پيش و ما نزاده ز عدم آيد پس از اين و ما فرو رفته به غم (5)
4- از اواخر قرن نهم هجري اين باور ميان گروهي از مسلمانان پيدا شده بود كه بدن حضرت رسول اكرم، صلي الله عليه و آله ، تنها 1000 سال در قبر مي ماند و نشانه هاي قيامت و قيام حضرت مهدي، عليه السلام، و ظهور دجال در قرن دهم خواهد بود. جلال الدين سيوطي، دانشمند بزرگ مصر (متوفاي 930 ق.) كه شاهد گسترش اين گرايش بوده، نادرستي آن را در رساله اي به نام «الكشف عن مجاوزة هذه الامة الالف » اثبات كرده است (6) .
5- دروزيان لبنان معتقدند كه الحاكم بامرالله، بنيانگذار آن فرقه كه از پادشاهان فاطمي مصر بوده، در سال 411 ق. (1021 م.) بدون اينكه تكمه هاي لباسش باز شود، از ميان آن ها بيرون آمده و به آسمان رفته است. آنان مي گويند وي 1000 سال پس از صعود خود، يعني حدود بيست سال ديگر، به زمين باز خواهد گشت.
6- هنگامي كه سال 1000 ق. نزديك مي شد، مدعيان بي شماري در كشورهاي اسلامي پيدا شدند. اكبر شاه از پادشاهان مسلمان هندوستان مدعي شد كه عمر اسلام از بعثت حضرت رسول اكرم، صلي الله عليه و آله ، تا هزار سال است. وي مي گفت: از آن جا كه بعثت سيزده سال پيش از هجرت بوده، سيزده سال قبل از سال 1000 پايان اسلام است و نوبت به آيين تازه اي مي رسد كه وي آن را اعلام مي كند. اكبر شاه به كمك يكي از دانشمندان عصر خود، با درهم آميختن چند دين، چيزي به نام «دين الهي » يا «آيين اكبري » را پديد آورد و آن را بر مردم تحميل كرد. اين مكتب صلح كل (7) را تبليغ مي كرد و پس از درگذشت اكبر شاه، از رونق افتاد.
7- در سال 1260 ق. هنگامي كه 1000 سال از وفات حضرت امام حسن عسكري، عليه السلام، گذشته بود، فردي به نام «سيد علي محمد شيرازي » برخاست و مدعي شد كه باب حضرت امام زمان، عليه السلام، است. او پس از چندي خود را مهدي منتظر خواند و سرانجام ادعا ي نبوت كرد. وي مي گفت از سال 260 ق. كه سال درگذشت امام يازدهم است، دوران فترت 1000 ساله اي آغاز شده و اكنون آن دوران پايان يافته و عصر جديدي فرا رسيده است. همچنين او وجود امام دوازدهم را انكار كرد و گفت خود وي امام دوازدهم است. عبارات عجيب و غريبي را نيز ساخت و آن ها را به عنوان وحي به مردم نشان داد. اين فرد بابيگري پديد آورد و فتنه هايي كرد كه در تاريخ ثبت شده است. علماي اسلام وي را دوبار محاكمه كردند. او در نخستين محاكمه، به علت احتمال جنون و نوشتن توبه نامه، تبرئه شد. وي توبه خود را شكست و باز هم آن نغمه ها را ساز كرد و به همين دليل در محاكمه مجدد به اعدام محكوم گرديد و در شهر تبريز به دار آويخته شد. بابيگري بعدا به بهايي گري تحول يافت.
8- در سال 1336 ش. كتابي به نام پيش گويي هاي علمي قرآن و اعلام شروع هزاره آخر دنيا نوشته شخصي به نام دكتر سيد صادق تقوي در تهران منتشر شد. در اين كتاب 200 صفحه اي مي خوانيم كه واپسين هزاره جهان در سال 1331 ق. برابر با 1291 ش. و 1912 م. آغاز شده است.
  ششصد و شصت و شش
دومين عدد كتاب مكاشفه يوحنا، عدد 666، معروف به «عدد وحش » است كه فكر بشر را به مدت تقريبا دو هزار سال مشغول كرده است: (8)
... و ديدم وحشي از دريا بالا مي آيد كه ده شاخ و هفت سر دارد و بر شاخهايش ده افسر و بر سرهايش نامهاي كفر است. و آن وحش را كه ديدم مانند پلنگ بود و پاهايش مثل پاي خرس و دهانش مثل دهان شير و اژد ها قوت خويش و تخت خود و قوت عظيمي به وي داد. و يكي از سرهايش را ديدم كه تا به موت كشته شد و از آن زخم مهلك شفا يافت و تمامي جهان در پي اين وحش در حيرت افتادند. و آن اژد ها را كه قدرت به وحش داده بود، پرستش كردند و وحش را سجده كرده، گفتند كه كيست مثل وحش و كيست كه با وي مي تواند جنگ كند. و به وي دهاني داده شد كه به كبر و كفر تكلم مي كند و قدرتي به او اعطا شد كه مدت چهل و دو ماه عمل كند. پس دهان خود را به كفر بر خدا گشود تا بر اسم او و خيمه او و سكنه آسمان كفر گويد. و به وي داده شد كه با مقدسين جنگ كند و بر ايشان غلبه يابد و تسلط بر هر قبيله و قوم و زبان و امت بدو عطا شد. و جميع ساكنان جهان، جز آناني كه نامهاي ايشان در دفتر حيات بره اي كه از بناي عالم ذبح شده بود مكتوب است، او را خواهند پرستيد. اگر كسي گوش دارد بشنود. اگر كسي اسير نمايد به اسيري رود و اگر كسي به شمشير قتل كند مي بايد او به شمشير كشته گردد.در اينجاست صبر و ايمان مقدسين. و ديدم وحش ديگري را كه از زمين بالا مي آيد و دو شاخ مثل شاخ هاي بره داشت و مانند اژدها تكلم مي نمود. و با تمام قدرت وحش نخست در حضور وي عمل مي كند و زمين و سكنه آن را بر اين وا مي دارد كه وحش نخست را كه از زخم مهلك شفا يافت بپرستيد. و معجزات عظيمه به عمل مي آورد تا آتش را نيز از آسمان در حضور مردم به زمين فرود آورد. و ساكنان زمين را گمراه مي كند به آن معجزاتي كه به وي داده شد كه آن ها را در حضور وحش بنمايد و به ساكنان زمين مي گويد كه صورتي را از آن وحش كه بعد از خوردن زخم شمشير زيست نمود بسازند و به وي داده شد كه آن صورت وحش را روح بخشد تا كه صورت وحش سخن گويد و چنان كند كه هر كه صورت وحش را پرستش نكند، كشته گردد. و همه را از كبير و صغير و دولتمند و فقير و غلام و آزاد بر اين وا مي دارد كه بر دست راست يا بر پيشاني خود نشاني گذارند. و اينكه هيچ كس خريد و فروش نتواند كرد جز كسي كه نشان يعني اسم يا عدد اسم وحش را داشته باشد. در اينجا حكمت است پس هر كه فهم دارد عدد وحش را بشمارد زيرا كه عدد انسان است و عددش ششصد و شصت و شش است. (9)
مفسران مسيحي همواره براي شناسايي وحش كتاب مكاشفه تلاش كرده و افرادي را نشان داده اند كه نرون، قيصر آزار دهنده مسيحيان مناسب ترين آنهاست. تركيب عبري «نرون قسر» (يعني «نرون قيصر») به حساب ابجد با 666 برابر است. برخي از تفسيرهاي ديگر عدد 666 در ادامه مقاله خواهد آمد.
در همه پيش گويي هاي مربوط به آخر الزمان خبرهاي وحشتناك و نگران كننده اي وجود دارد. وصف اين فتنه ها در هوديت به گونه اي بود كه در گذشته برخي از بزرگان يهود از ترس مقدمات ظهور موعود آخرالزمان، دعا مي كردند خدا ظهور را در عصر آنان قرار ندهد! (10) در مسيحيت گفته مي شود در آخر الزمان هنگامي كه شيطان آزادي مجدد به دست مي آورد، آشوب و ناامني جهان را فرامي گيرد و ستمكاراني ظاهر مي شوند و جنگ هاي خونيني در سراسر جهان درمي گيرد. مسلمانان نيز با استفاده از آيه شريفه:
احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لا يفتنون (11)
پيوسته نگران فتنه هاي آخر الزمان بوده اند و اصطلاح «فتنه » از آغاز اسلام در عرف مسلمانان بسيار رواج داشته است. در مجموعه هاي حديثي قديم جهان اسلام مانند صحيح بخاري كه در قرن سوم هجري نوشته شده، بخشي به نام «كتاب الفتن » وجود دارد كه از آشوبهاي آخر الزمان سخن مي گويد. اين گونه احاديث «ملاحم » ناميده مي شوند. ملاحم جمع «ملحمة » به معناي جنگ است.
 هرمجدون (12)
جايي به نام «هرمجدون » به عنوان ميدان جنگ آخر الزمان در كتاب مكاشفه 16:16 آمده است. هرمجدون براي مسيحيان بسيار اهميت پيدا كرده است و كارشناسان حدس مي زنند كه در سال 2000 بيش از ده ميليون گردشگر به مناسبت ورود به هزاره جديد از اين مكان ديدار كنند. دولت غاصب فلسطين نيز در آن جا پاركها و هتل هايي ساخته و شرايط را آماده كرده است. بازار گرم هزاره گرايي ميان مسيحيان ساده دل، مبالغ هنگفتي را نصيب صهيونسيتها مي كند.
 دجال (13)
«دجال » در زبان عربي به معناي «آب طلا» است و به همين علت، افراد بسيار دروغگو كه باطل را حق جلوه مي دهند، «دجال » ناميده مي شوند. دجال ستمكاري است كه در آخرالزمان مردم را گمراه خواهد كرد و در هر سه دين يهوديت، مسيحيت و اسلام مطرح شده است. گاهي افرادي در هر سه جامعه ديني مي گويند: دجال تولد يافته و زنده است. براي مثال گفته مي شود: حضرت رسول اكرم، صلي الله عليه و آله ، وي را ديد و فرمود اين دجال است كه دنيا را پر از آشوب و فتنه مي كند. نگراني مردم از دجال بدان اندازه بود كه خليفه دوم هنگام فتح شام، از علماي اهل كتاب درباره دجال پرسيد. نام دجال نزد افراد و جوامع ديني پيوسته مطرح بوده است و برخي از كتاب ها و فيلمها نام «دجال » را بر خود دارند. «دجال » لقب دغل بازي است كه نزد يهوديان «آرميلوس » و نزد مسلمانان «صائد بن صيد» ناميده مي شود. همچنين در اسلام فردي به نام «سفياني » مطرح است و گاهي شخص او را نشان داده اند!
برخي از فرقه هاي انجيلي (14) تشكيل دولت اسرائيل را نشانه ظهور عيسي مي دانند و معتقدند براي شتاب دادن به ظهور، بايد دست صهيونيست ها را باز گذاشت. در مقابل اين فرقه ها فرقه هايي هستند كه با اين افكار مبارزه مي كنند، مانند Understanding (EMEU) Evangelicals for Middle East يعني «پيروان انجيل براي فهم مسئله خاورميانه » كه در سال 1986 م. بنيان گذاري شده است. نويسنده اي به نام دنالد واگنر كتابي را در ابطال آن افكار نوشته است. (15)
 در جستجوي دجال
از گذشته هاي دور برخي از شخصيت هاي ديني و سياسي جوامع مسيحي، «دجال » معرفي شده اند; مخصوصا پاپها و پادشاهان اروپا هنگامي كه با يكديگر اختلاف پيدا مي كردند، اين عنوان را به يكديگر نسبت مي دادند. لوتر پس از آن كه در برابر كليساي كاتوليك قيام كرد و مورد تكفير پاپ قرار گرفت، دستگاه پاپي را «دجال » ناميد.
اينك چند نمونه از نامزدهاي بي شمار عنوان «دجال » يا «وحش نشاندار 666»، آتش افروز و دغل بازي كه مجروح مي شود، ولي از خطر مرگ مي رهد:
- ناپلئون و هيتلر، به خاطر جنگ افروزي;
- ميخائيل گورباچف، به خاطر نشان ماه گرفتگي كه بر پيشاني دارد;
- هنري كيسينجر، وزير خارجه اسبق امريكا كه يك صهيونيست فريبكار است;
- رنالد ريگان، رئيس جمهور امريكا و طراح «جنگ ستارگان » كه نامهاي 6 حرفي او Reagan) (Ronald Wilson نشان دهنده رمز 666 است;
- صدام، به سبب گردن كشي و عدم توجه به خواست جامعه جهاني هنگام اشغال كويت;
- پاپ ژان پل دوم، مخصوصا به خاطر زخمي شدن بر اثر سوء قصدي كه به جان وي شد و رفع خطر مرگ از او;
همچنين برخي از توانايي هاي جديد بشر، مانند شكستن هسته اتم، تسخير فضا، اختراع ماهواره و طراحي شبكه هاي جهاني كامپيوتر نشانه يك تحول جهاني و ظهور دجال به شمار رفته است.
گروهي نيز گفتند نشان «بار كد» بر بسته بندي اجناس همان «دجال » يا «وحش 666» است; زيرا در كتاب مكاشفه مي خوانيم كه آن وحش همه خريد و فروشها را در اختيار مي گيرد. به توصيه اين گروه، باركد را بايد نابود كرد. اينك عبارت كتاب مكاشفه يوحنا را مجددا مي آوريم:
هيچ كس خريد و فروش نتواند كرد جز كسي كه نشان يعني اسم يا عدد اسم وحش را داشته باشد. در اينجا حكمت است پس هر كه فهم دارد عدد وحش را بشمارد زيرا كه عدد انسان است و عددش ششصد و شصت و شش است (16)
شور و هيجان سال 1000 و 2000 م.
شور و هيجان انتظار بازگشت حضرت عيسي مسيح، عليه السلام، در حدود سال 1000 م. بالا گرفت. گروهي از مردم زندگي خود را تغيير داده، اموالشان را به فقرا بخشيدند. آنان از هر نظر آماده استقبال از حضرت عيسي، عليه السلام، بودند، ولي سال 1000 م. به آرامي گذشت. دوباره براي سال 1500 م. انتظاري پيش آمد. آن سال نيز بدون هيچ مسئله اي پايان يافت.
در آستانه سال 2000 م. نيز ديديم كه شور و التهاب و اشتياق در جوامع مسيحي چه غوغايي به پا كرده بود. مسيحيان منتظر، بويژه در ايالات متحده امريكا، فرقه هاي مذهبي عجيب و غريبي درست كرده و به رسوم و آيين هاي شگفت آوري روي آورده بودند. برخي از اين فرقه ها براي پيوستن به حضرت عيسي، عليه السلام، خود كشي كردند. فرقه هايي نيز از پيام هاي «بانوي فاتيما» در 1917 م. الهام گرفتند. رسانه ها نيز مسائل و بحران هاي اين فرقه ها را گزارش مي كردند و طبعا براي فرارسيدن زمان نوميدي و سرخوردگي آنان پس از سال 2000، بايد منتظر اخبار اندوهباري باشيم.
مركز مطالعات هزاره اي (17) در ايالات ماساچوست امريكا به پژوهش در اين امور پرداخته بود. سايت كامپيوتري اين مركز يك ساعت و تقويم الكترونيك كم شونده را به كار گرفته بود كه به سوي ساعت صفر ظهور، يعني آغاز سال 2000، حركت كرد و نشان داد كه چند روز و چند ساعت و چند دقيقه و چند ثانيه تا آمدن حضرت عيسي مسيح، عليه السلام، باقي مانده است. مانند اين ساعتها و تقويم هاي كم شونده، به شكل تابلوهاي بزرگي، در برخي از چهار راه هاي شهرهاي بزرگ در كشورهاي مسيحي نيز نصب شده بود.
نتيجه
بازي با اعداد 1000 و 666 و پديد آمدن بحران براي شخص حسابگر و جامعه او سابقه اي دراز دارد. آيندگان بدون عبرت گرفتن از اشتباه گذشتگان، همان راه را با قدم هاي استوار مي گيرند و مي روند! چهار سال پيش، هنگامي كه روز 6/6/1996 نزديك مي شد، به علت رديف شدن سه عدد 6، گروه بزرگي از ساده دلان براي پديد آمدن تحول بزرگي در جهان، خود را آماده كرده بودند. برخي افراد نيز عدد 666 در عدد 3 ضرب كردند و در نتيجه، سال 1998 را سرنوشت ساز دانستند. سال 1999 نيز براي پيشگويان بسيار مهم است، مخصوصا به علت اينكه هرگاه 999 را وارونه كنيم،666 مي شود! اكنون نيز عدد 1000 را بر سال 2000 تطبيق مي دهند!
اين بازي ها و بحران هاي مربوط به آن در جوامع مختلف ديده مي شود و نمونه اي از آن در آغاز سال 1400 ق. واقع شد. در آن زمان، كساني با تسخير مسجدالحرام، ظهور موعود اسلام را اعلام كردند. درگيري مسلحانه اين گروه با نيروهاي امنيتي دو هفته طول كشيد و خرابي هاي بسياري در آن مكان بسيار مقدس پديد آمد. حضرات ائمه طاهرين، عليهم السلام، از اين حسابگري ها نكوهش كرده و در مورد «وقت گذاري » براي روز رهايي، هشدار داده و فرموده اند: كذب الوقاتون.
ما نيز به پيروي از رهبران الهي، موظفيم ساده دلان امت اسلام را آگاه كنيم و آنان را از گرفتار شدن به اين توهمات و افتادن در دام پيشگويان حرفه اي برحذر داريم.
پي نوشتها:
1. «خدا امور اين جهان را از آسمان به سوي زمين تدبير مي كند; سپس در روزي به سوي او بالا مي رود كه مقدار آن هزار سال از سالهايي است كه شما مي شماريد.» (سوره سجده، آيه 5)
2. سوره معارج، آيه 4.
3. مدت عمر اسلام در برخي از كتاب هاي تفسير (ذيل آيه سوره سجده) و در آغاز برخي از كتاب هاي تاريخ اسلام مانند تاريخ طبري مطرح شده است.
4. ابن خلدون، المقدمة، (بيروت: 1981)، ص 413.
5. ديوان خاقاني شرواني، به كوشش دكتر سيد ضياءالدين سجادي، (تهران: 1374)، ص 725. خاقاني در مجاورت مسيحيان مي زيسته و قصيده حبسيه وي كه گاهي «ترسائيه » نيز خوانده مي شود، نشان دهنده آگاهي ژرف وي از باورهاي مسيحيان است.
6. اين رساله در مجموعه اي به نام «الحاوي للفتاوي » به سال 1995 در مصر به چاپ رسيده است.
. Pluralism
7. قرآن مجيد در سوره نمل، آيه 82 و 83، هنگام بحث از رجعت، به «دابة الارض » اشاره مي كند.
. مكاشفه يوحنا 13:1-18
8. انتظار مسيحا در آيين يهود، ص 62.
9. «آيا مردم گمان مي كنند همين كه بگويند: ايمان آورديم، به حال خود رها مي شوند و آزمايش نخواهند شد.» (سوره عنكبوت، آيه 2)
10. Armageddon
11. Antichrist
12. Evangelicals
13. Donald E. Wagner, Anxious for Armageddon, (Herald press, 1995).
14. مكاشفه يوحنا 13:17-18.
15. Center for Millennial Studie(CMS)
 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

پربيننده ترين مطالب

ورود کاربر

حديث

امام على عليه‏ السلام : أفضَلُ الأدَبِ ما بَدَأتَ بِهِ نَفسَكَ

بهترين ادب آن است كه از خود آغاز كنى.

ميزان الحكمه ، حدیث ۳۶۹